Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Kokoamme yhteen auttamisen ammattilaiset

Johtokeskuspäivystäjä Anne Ålander: Tiimityö on Hätäkeskuslaitoksen huippu juttu

Opiskelin lukion jälkeen Pohjois-Savon Opistossa tiedotusoppia ja työskentelin toimittajana muutaman vuoden. Se oli 1990-luvun alkua, lama-aikaa, enkä saanut vakinaista työtä. Tulin tulokseen, että jokin varmempi leipäpuu on oltava. Koulutusten yhteishausta huomasin päivystäjäkurssin, johon laitoin hakemuksen, sillä päivystäjän työ vaikutti mielenkiintoiselta.

Valmistuin päivystäjäkurssilta keväällä 1993. Innostuin tästä työstä välittömästi ja työskentely alalla imaisi minut mukaansa. Työurani aikana olen työskennellyt hätäkeskuspäivystäjänä sekä esimiestehtävissä ylipäivystäjän ja varavuoromestarin viroissa sekä vuoromestarin sijaisena. Hätäkeskuslaitos on kouluttanut työntekijöitään kiitettävästi, joten olen edennyt työurallani työnantajani koulutusten kautta.

Hätäkeskuslaitoksen johtokeskuksessa Keravalla aloitin työni elokuun alussa 2018. Päivystyssalin maailma oli minulle jo läpikotaisin tuttu, joten johtokeskuksessa työskentely oli minulle ihan uusi haaste. Se innosti.

Johtokeskuksen avulla Hätäkeskuslaitos saa valtakunnallista tilannekuvaa vuorokauden ympäri ja pystyy tarvittaessa tukemaan hätäkeskuksia erilaisissa häiriötilanteissa. Valvomme laitoksen teknisiä järjestelmiä, tarvittaessa käynnistämme häiriöhallinnan ja johdamme sitä sekä tasaamme työkuormaa eri hätäkeskusten välillä.

Hoidamme myös ulkoministeriön päivystysnumeroon tulevat puhelut. Niissä puhutaan samoista ikävistä asioista kuin hätäkeskuksissakin: suomalaisille tapahtuneista onnettomuuksista, rikoksista, sairastumisista ja kuolemantapauksista ulkomailla. Virkamiehen tulee osata ruotsia, mutta ulkoministeriön päivystyksessä työkielenämme on myös englanti.

Meillä on yhteystiedot eri maiden hätäkeskusjärjestelmiin, joten olemme pystyneet hälyttämään poliisin ja ambulanssin ympäri maailman silloin, kun suomalainen on tarvinnut apua. Käsittelemme myös ulkomaisista hätäkeskuksista Suomeen tulevia puheluja ja vastaamme Kadonneet lapset -numeroon tulleisiin puheluihin.

Johtokeskuksen tehtäviin kuuluu lisäksi viestintätehtäviä. Lähetämme Suomen vaara- ja viranomaistiedotteet eri kanaville ja tuemme Hätäkeskuslaitoksen viestintää, erityisesti virka-ajan ulkopuolella.

Parasta työssäni on, että olen päässyt kehittämään ja vaikuttamaan siihen, miten asioita tehdään sekä keksimään työtapoja, miten päästään parhaaseen lopputulokseen. On tuntunut hienolta päästä opettelemaan ihan uusia asioita – ulkoministeriön päivystystehtävissä on avautunut minulle ihan uusi maailma.

Työskentelemme johtokeskuksessa pääsääntöisesti pareina. Tiimityöskentelyn taitoja tarvitaan hätäkeskusmaailmassa yleensäkin. Mielestäni tiimityö on Hätäkeskuslaitoksen huippujuttu. Jos tulee hankalampi tehtävä, niin porukalla mietitään, miten tästä selvitään.

Johtokeskuksen päivystäjältä vaaditaan samoja ominaisuuksia kuin hätäkeskuspäivystäjältä ja -esimieheltä. Täytyy olla kykyä työskennellä ja tehdä päätöksiä itsenäisesti sekä olla oma-aloitteinen. Työssä vaaditaan rauhallisuutta, paineensietokykyä ja puhelintyöskentelytaitoja. Täytyy olla mielenkiintoa ja halua oppia ja tietää teknisistä asioista.

Takaisin Työuratarinat-sivulle