Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Kokoamme yhteen auttamisen ammattilaiset

Hätäkeskuspäivystäjän työ on itsenäistä, mutta tiimin tuki on aina mukana

”Tämä on kliseistä, mutta hätäkeskuspäivystäjänä parasta on auttaminen. Se on silti se syy, miksi olen lähtenyt alalle. Saan olla osa auttamisen ketjua.

Auttamisessa tiimityö korostuu, se on tärkeää ketjun kaikilla osapuolilla. Yksin ei tarvitse pärjätä, vaikka työ onkin itsenäistä.
Olen työskennellyt hätäkeskuspäivystäjänä kymmenen vuotta. Tällä hetkellä olen Hätäkeskusammattilaisten liitto HALin puheenjohtaja ja Kuopion alueen luottamusmies.

Luottamustehtävät alkoivat kiinnostaa, kun olin alalla uusi ja minulla oli valtava tiedonjano. Halusin tietää, mitkä ovat työntekijän oikeudet ja miten työelämä täällä toimii. Luottamustehtävien kautta olen voinut sittemmin olla omien kollegoiden tukena, edistää työyhteisömme hyvinvointia ja vaikuttaa työhömme.

Sanna Jääskeläinen

Luottamusmiehenä saan tehdä töitä oman työyhteisöni eteen ja puheenjohtajana valtakunnallista vaikuttamistyötä. Ääneni tulee kuulluksi, kun yhdessä hallituksen kanssa linjaamme näkemyksiä ja teemme kannanottoja.

HALissa meillä on tosi hyvä porukka ympäri Suomen. Näissä tehtävissä ei joudu olemaan yksin; meillä on aina valtakunnallinen taustatuki toisistamme. On tärkeää tietää, että tukea on aina saatavilla.”

Sanna Jääskeläinen
puheenjohtaja, luottamusmies, hätäkeskuspäivystäjä
Hätäkeskusammattilaisten liitto HAL

Mikä on tärkeintä hätäkeskuspäivystäjän työssä?

”Vuorovaikutus on ihan ensimmäinen. Puhelusta ei tule mitään, jos vuorovaikutustaidot eivät ole kunnossa. Myös päätöksenteko on isossa roolissa. Kun on hätätilanne, asioita ei voi jäädä vatvomaan, vaan pitää pystyä tekemään nopeita päätöksiä. Tiimityössä on hienointa, että voimme olla toistemme tukena. Kun opimme tuntemaan toisiamme, tiedämme, mitkä asiat kolahtavat kenellekin ja minkä asioiden kanssa he tarvitsevat tukea.”

<< Takaisin SPAL 30 vuotta -sivulle