Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Haastava taloustilanne vaatii sopeutuksia ja tuottavuustoimien tarkastelua sekä hyvinvointialueilla että valtiolla. Julkisen sektorin säästöpaineista onkin jo kantautunut monia henkilöstöä huolestuttavia uutisia: yt-neuvotteluja, työtehtävien uudelleenjärjestelyjä ja turvallisuuteen iskeviä säästöjä. Samaan aikaan kun sopeutuspaineet tuovat leikkauksia, pelastusala kärsii yhä pahenevasta työvoimapulasta. On selvää, että säästöjen ja henkilöstöpulan vaikutukset näkyvät ennen pitkää myös kansalaisille.

Hyvinvointialueilta kantautuvien uutisten keskellä ei tule unohtaa avun ensimmäistä lenkkiä. Hätäkeskuspäivystäjistä on ollut vaihtelevissa määrin pulaa niin kauan, että voi jo puhua kroonistuneesta työvoimapulasta. Vaikka asialla ei liene samaa uutisarvoa, on se sisällöltään mitä tärkein: hätäkeskuspäivystäjiä tarvitaan akuutisti lisää. Tilanne on erityisen ongelmallinen tällä hetkellä Vaasan ja Keravan hätäkeskuksissa.

Tulevien vuosien aikana eläköityy poikkeuksellisia määriä pitkäaikaisia hätäkeskuspäivystäjiä, jotka vievät menneessään valtavan määrän tietoa, taitoa ja kokemusta. He jättävät taakseen tyhjän päivystyspöydän, sillä yhä useammalle ei ole näköpiirissä korvaajaa. Poistuma ylittää nykyiset koulutusmäärät, ja eläköitymisten määrä kasvaa lähivuosina.

Hallitusohjelmaan on kirjattu, että hallituskauden aikana selvitetään tarvittavat toimet, joilla Hätäkeskuslaitoksen veto- ja pitovoimaa työnantajana parannetaan. Niillä toimilla on nyt kiire. Koulutusmäärää on nostettava, mutta samalla on varmistettava, että koulutusta kehitetään muuttuva toimintaympäristö huomioiden. Työn täytyy myös säilyä sellaisena, jota on mielekästä tehdä pitkään.

Yhteiskunnan kokonaisturvallisuus on nyt kaikkien huulilla, mutta pelkän keskustelun sijaan tilanne vaatii toimia. Varmistetaan yhdessä, että kansainvälisestikin ainutlaatuinen hätäkeskuksemme on myös työpaikka, jossa voidaan hyvin ja joka pitää osaajistaan kiinni. Tämän varmistamisessa henkilöstön kuuleminen on avainasemassa.

”Hätäkeskuksessa on ruuhkaa. Olet jonossa, älä katkaise puhelua.”

Blogin kirjoittaja Patrick Tiainen on Suomen hätäkeskusammattilaisten liitto HALin varapääluottamusmies.